Doorgaan naar hoofdcontent

GLOBALTIC houtskool

Afgelopen week ben ik gestart met het gebruik van de houtskool van GLOBALTIC. Een nieuw merk houtskool en briketten op de Nederlandse markt. Ik kwam een tijdje geleden in contact met de mensen  van GLOBALTIC om deze houtskool en briketten te gaan proberen. Gezien het professionele restaurants houtskool is lag de verwachting uiteraard hoog.

Grill and Smoke by Paul rebergen

De verpakking:
De verpakking van de houtskool ziet er goed uit en geeft duidelijk aan wat je in de zak aantreft. Het is zoals je van deze kwaliteit mag verwachten een goede stevige zak. Op de zijkanten van de zak staat in het Engels en in het Frans de nodige informatie over productiedatum, land van herkomst en hoe je de houtskool dient te gebruiken. GLOBALTIC zelf geeft aan dat ze een eigen productielijn hebben van de gebruikte zakken en dat het papier dat ervoor gebruikt wordt uit duurzame bossen afkomstig is.

Een belangrijk gegeven van de verpakking is dat deze volledig biologisch afbreekbaar is!

Grill and smoke by paul rebergen


De houtskool:
De houtskool zelf moet er één van restaurant kwaliteit zijn. Wat opvalt bij het openen van de zak is dat er enkel grote stukken te zien zijn. Zodra je de BBQ gaat vullen kom je zeker ook kleinere stukken tegen dan dat je op de foto ziet, maar moet zeggen dat er erg weinig gruis in de zak te vinden is. Zelf zegt GLOBALTIC dat er maximaal 3% aan gruis in de zak mag zitten. Ik kan dan ook zeggen dat in de eerste 10 kilo zak die ik gebruikte er inderdaad zo weinig gruis in zat dat je de 3% niet haalt.

De houtskool wordt geproduceerd van berkenhout. Ze gebruiken hierbij de kern van de bomen, hierdoor heb je met name grote stukken houtskool om zo lang mogelijke verbranding te garanderen. Door op deze manier de houtskool te produceren heeft de kool een hoge hitte bestendigheid en blijft er daardoor weinig as over aldus GLOBALTIC. Bij de sessies die ik inmiddels heb gedaan bleef inderdaad minder as over dan bij de overige merken die ik heb gebruikt.

GLOBALTIC geeft aan dat de houtskool 3X langer meegaat dan andere houtskool. Ik heb wel de ervaring na een paar sessies dat het wat langer meegaat, maar kan nu nog niet zeggen of dat 3X langer is dan normaal. Dat moeten nog wat meer sessies uitwijzen.

grill and smoke by paul rebergen


Aansteken van de houtskool:
Uiteraard wil je niet dat je buren de ramen dicht moeten doen als jij je BBQ aansteekt. Er komt nog al eens wat rook vrij tijdens het aansteken van de BBQ bij de goedkopere houtskool soorten uit de bouwmarkt of supermarkt. Dat wil je uiteraard zo veel als mogelijk voorkomen.

Bij het aansteken van de GLOBALTIC houtskool komt er eigenlijk geen rook vrij. Het aansteken gaat dan ook erg makkelijk met de bekende aanmaakblokjes of wokkels. Ik zelf gebruik de looftlighter van Grill Guru om de BBQ aan te steken. Dit doe ik met name omdat het lekker snel gaat en ik zelf geen fan ben van de aanmaakblokjes.

grill and smoke by paul rebergen

Conclusie:
De houtskool van GLOBALTIC is voor mij een absoluut blijvertje. Ben zeer tevreden over het gebruik van de houtskool die verkrijgbaar is in zakken van 5 en 10 kilogram. Naast de houtskool heeft GLOBALTIC ook Binchotan houtskool en briketten. Deze laatste twee testen we binnenkort en de resultaten daarvan zal ik uiteraard met jullie delen via mijn blog. Abonneer je dus gerust, dit kan boven aan de pagina en dan krijg je een mailtje als er een nieuwe blog klaar staat. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

5 sterren voor de Grill Wash! Handig en hygiënisch je rooster schoon.

Een heerlijk avondje BBQ-en en dan het rooster schoonmaken.... Het liefst wil je lekker genieten van je BBQ met vrienden of familie en wil je jezelf niet druk maken over het reinigen van je BBQ rooster. De Grill Wash van Marber Products biedt hiervoor de uitkomst. Als fanatiek BBQ gebruiker loop ook ik altijd aan tegen het schoonmaken van het rooster. Met de Marber Grill Wash is dit vanaf heden een fluitje van een cent! Voorheen gebruikte ik de borstel om bij een nog warme BBQ het grootste deel van het rooster schoon te maken of lag het rooster een nachtje in het gras om wat te weken. Maar nooit kreeg ik het rooster makkelijk en hygiënisch goed schoon.  Ik weet dat diverse mensen zeggen dat het rooster best een beetje vies mag zijn, het is maar een BBQ. Maar ik weet ook dat ze dit roepen omdat ze zelf het rooster ook niet volledig schoon krijgen. Zeg nou zelf, een pan in de keuken was je toch ook eerst af voordat je er je vlees in bakt. Een tijdje geleden kwam ik in gesprek met de me

Bacom Jam - na een recept van BBQ Junkie

Ik kwam het tegen op de site van BBQ Junkie, Bacon Jam! Smeerbare bacon. Niet uit een potje, maar lekker zelf gemaakt. Het is eenvoudig zelf te maken en kan zelfs zonder BBQ (met BBQ kan ook hoor). De jam is heerlijk op burgers, tussen een tosti of op een sandwich. Maar je kan het uiteraard ook gewoon met de lepel uit de pan eten, zo lekker is het. Ingrediënten: - 600 gram gerookt ontbijtspek (mogen kant en klare blokjes zijn) - 1 grote ui - 100 ml appelazijn - 50 ml Maple Syrup (ook wel ahornsiroop genoemd) - 50 gram bruine basterdsuiker - 2 eetlepels honing - 1 eetlepel gerookte paprikapoeder - 1 theelepel chilipoeder - 150 ml water - Versgemalen peper na eigen inzicht Wat heb je verder nodig? - Gietijzeren pan - Keukenmachine Wij kiezen ervoor om de bacon jam te bereiden in een gietijzeren pan. Een gietijzeren pan behoudt zijn warmte beter dan een normale pan. Zet de pan op middelhoog vuur en voeg de bacon toe als de pan op temperatuur is. Bak het spek tot h

Verschil tussen direct en indirect BBQ-en

De BBQ is niet meer weg te denken uit onze tuin. De tijd van enkel een platgeslagen hamburger of een sateetje is voorbij. Inmiddels praten we over Pulled Pork, de Beer Can Chicken of een Rollade. Deze trend is een aantal jaren geleden overgewaaid uit Amerika en heeft inmiddels menig BBQ hart sneller doen kloppen.  Uiteraard dien je deze grote stukken vlees ander klaar te maken dan onze bekende hamburger. We grillen deze stukken vlees op een indirecte methode. Hieronder leggen we het verschil uit tussen direct en indirect grillen. Direct grillen: Direct grillen doe je bij vlees dat kort op de BBQ moet, denk hierbij aan hamburgers, saté  biefstuk. Dit zijn met name kleine stukken vlees. Overigens kan je het meeste van dit vlees ook op een indirecte manier BBQ-en. Het duurt dan iets langer, maar het voordeel is dat het vlees niet zal verbranden. Bij de directe methode gaar je het vlees direct boven de kolen. Je kunt hiervoor een normale BBQ gebruiken als ook een B